Translocality : Making life worth living


Translocality : Making life worth living
As I am doing my research on global cities, and as this topic requires plenty of reading of its own, meeting with people from different backgrounds, from different cities, whom cultures sometimes get melt with the hosted city culture, is a whole different level to approach this subject.

Today in Paris, I met with new friends, and everyone of us comes from a different cultural background and country, one from German, one from Mauritius, one from Turkey, and last but not least, myself from Iraq, and all of us, coming from different countries, met In Paris, at a Starbucks càfe, which is an American coffee company and coffeehouse chain, which was founded in Seattle.

All of us are academics, no one asked the other about his or her religion, but of course we talked about it, not on a personal level.

Most of you may not know Mauritius :
Mauritius, a volcanic island nation in the Indian Ocean, is known for its beaches, lagoons and reefs. The mountainous interior encompasses Black River Gorges National Park, with rainforests, waterfalls, hiking trails and native fauna like the flying fox. The capital, Port Louis, blends foreign influences and offers sites such as the Champs de Mars horse track, colonial Eureka plantation and 18th-century botanical garden.

This is, my friends, what Translocality is all about!

Picture : Ka’ba of Paris, BNF Bibliothèque nationale de France

وانا اقوم بدراسة المدن العالمية، التي تتطلب قراءات واسعة، ولقاءات مع افراد من مختلف الخلفيات والمدن، الذين تنصهر ثقافتهم مع ثقافة المدن التي ينتقلون اليها، يتطلب هذا المجال مراحل طويلة لفهمه جيدا.
اليوم التقيت باصدقاء، كلنا كنا من ثقافات مختلفة، ودول مختلفة، من موريشيوس، المانيا، تركيا، وانا من العراق، كلنا اكاديميون، التقينا في باريس، في ستاربكس الامريكية.
لم يسأل احد عن دين الآخر، بالطبع تحدثنا عن الموضوع كثيرا، لكن ليس على المستوى الشخصي.
بعضكم قد لا يعرف موريشيوس الجزيرة الصغيرة جدا في مكان بعيد وسط المحيط.
موريشيوس جزر صغيرة بوسط المحيط الهندي تبعد عن ملاجاش (مدغشقر) بحوالي 860 كيلومتر. الرحالة البرتغالي دون بيدرو ماسكارينهاس كان أول من عرف العالم بها في العام 1505 وقد قام بإطلاق اسم ماسكارينس على مجموعة الجزر المعروفة الآن بموريشيوس، رودريغز وريونيون. وفي العام 1598، رسا أسطول هولندي في غراند بورت مما أدى إلى إقامة أول مستعمرة هولندية على الجزيرة في 1638. وعلى مدى السنين، قام الهولنديون بتعريف الجزيرة على قصب السكر، الحيوانات الأليفة والغزلان قبل رحيلهم عنها في 1710، وجاء من بعدهم الفرنسيون في سنة 1715 وأسسوا ميناء بورت لويس -عاصمة البلاد حاليا- وظلت جزيرة موريشيوس قاعدة لهم حتى هزيمة نابليون، فاستولت عليها بريطانيا في سنة 1810 م، وأقاموا سلطة تحت قيادة روبرت فاركوهار قامت فيما بعد بغرس تغييرات اجتماعية واقتصادية سريعة في الجزيرة. قامت البلاد بعقد انتخابات عامة في 1967، قامت بعدها موريشويس بإقامة دستور جديد والإعلان عن استقلالها في 12 مارس 1968، ثم لحق ذلك الإعلان عن جمهورية موريشيوس في 12 مارس 1992.

هذه هي “ترانسلوكالتي”.

الصورة : كعبة باريس، المكتبة الوطنية في باريس.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s