لغات ولهجات الشرق الاوسط و آسيا


لغات ولهجات الشرق الاوسط و آسيا
اكثر ما يميز الشرق الاوسط هو ذاته الذي يعتبر من اسباب اكبر المشاكل فيه، ذلك هو التعدد الاثني و العرقي، فلاتكاد تخلو مساحة 1 كيلو متر من تعدد اثني لغوي وعرقي ايضا.
اول ما يلاحظ في هذه الخريطة هو التنوع الشديد في اللغات و الاثنيات و الاعراق في احد اقدم اقاليم العالم ، من العراق الذي ينطوي على ما يقارب 13 لغة في الغرب و على طول الطريق الى الصين في الشرق وروسيا في الشمال، وتظهر ان ايران مثلا تحوز على لغات متعددة فضلا عن الفارسية تبلغ اكثر من 23 لغة ، والتنوع المذهل في باكستان وافغانستان و القوقاز والتي تشمل المناطق الروسية المضطربة مثل الشيشان و داغستان .
مرفق الخرائط : لغات العراق ، لغات ايران ، لغات مجمل آسيا و الشرق الاوسط ، عائلة اللغات الايرانية .
في الرابط ادناه يمكنكم الاطلاع على لغات و اديان واثنيات عموم آسيا من خلال مشروع خرائط حسب التصنيفات الاحصائية ، وهو مصدر مهم للباحثين .
المصدر : مشروع الخليج، جامعة كولومبيا 2000
The first thing this map shows you is the remarkable diversity in one of the world’s oldest and most storied regions, from Iraq in the West all the way to China in the East and Russia in the North. There are a hundred other stories embedded in here: the expansion of Iran beyond just Persian-speaking peoples, the fracturing of Afghanistan and Pakistan, and the really stunning diversity packed into the Caucasus, which includes the troubled Russian regions of Chechnya and Dagestan.

Cent_Asia_MidEast_and_Vicinity_Languages_lg-smaller
Iran_Languages_lg
Iranic_Languages_lg
Iraq_Languages_lg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s